Kaari-ensemble

Altto- ja sopraanoäänistä koostuva Kaari-ensemble laulaa haastavaa ja kiinnostavaa klassista musiikkia. Parinkymmenen laulajan kamarikuorossa jokaisen laulajan ääni kuuluu ja on tärkeä. Kuorolle onkin tunnuksenomaista vahva ja värikylläinen sointi.

Harjoituksissa keskitymme ilmaisuvoimaisen äänenkäytön ja rikkaan yhteissoinnin kehittämiseen ohjelmiston harjoittelun lomassa. Meille on tärkeää, että laulajat viihtyvät harjoituksissa ja panostamme siihen, että uusilla laulajilla on helppo tulla yhteisöön.

Konsertit koostuvat monipuolisesti eri aikakausien teoksista, aina Hildegard von Bingenin keskiaikaisista hymneistä renessanssi-iloittelun kautta kuoromusiikin klassikoihin ja nykymusiikkiin asti. Viime vuosien ohjelmistosta on löytynyt laaja kattaus musiikkia mm. Einojuhani Rautavaaralta, Jocelyn Morlockilta, Greta DahlströmiltäFrancis Poulencilta ja monilta muilta. Tasaisin väliajoin toistuvia teoksia ovat mm. pääsiäisen aikaan Giovanni Battista Pergolesin Stabat mater sekä jouluinen Benjamin Brittenin harppusäestyksellinen A Ceremony of Carols. Kaari-ensemble on myös tilannut ja kantaesittänyt uutta musiikkia, mm. Mikko Sidoroffilta, Juhani Komulaiselta, Tapio Tuomelalta ja Jennah Vainiolta.

Kaari-ensemble aloitti toimintansa vuonna 2008 kuoronjohtaja Saara Aittakummun johdolla. Vuonna 2015 kuoro voitti naiskuorosarjan Anton Bruckner -kuorokilpailussa Itävallan Linzissä ja sijoittui hopealle Grand Prix of Nations -kilpailussa Berliinissä vuonna 2017. Tampereen Sävelen kuorokatselmuksessa Kaari-ensemble on saavuttanut kahdesti kultaleimatason. Suomen Naiskuoroliitto valitsi Kaari-ensemblen Vuoden kuoroksi 2017. Vuonna 2020 Kaari-ensemble osallistui Erik Fordell Grand Prix -kuorokilpailun finaaliin ja julkaisi ensimmäisen levynsä Lasimaalaus. Tällä hetkellä Kaari-ensembleä johtaa kuoronjohtaja Julia Lainema.

Kuoro harjoittelee keskiviikkoiltaisin Malmilla Helsingissä.

Kaari-ensemble är det senaste stjärnskottet på vår allt klarare strålande damkörshimmel (...) klangen kunde faktiskt liknas vid ett lagom mognat, mustigt vin (...) röstsammansättningen föreföll i det närmaste optimal (...) Man rodde tekniskt utan problem iland samtliga satsmässiga knäppigheter och musicerandet gav överlag ett tillika avslappanat och emotionellt engagerat intryck (...) Saara Aittakumpu hade gjort ett ypperligt jobb med sina damer.

Musiikkikriitikko Mats Liljeroos Kaari-ensemblen Lasimaalaus-konsertista Kansallismuseossa 15.2.2010, HBL 16.2.2010.